Wednesday, August 26, 2009

Berita: Pendidik Pelajar Istimewa

Digigit, diludah, ditendang




MENGUTAMAKAN kegigihan dan kejujuran dalam kerjaya menjadi prinsip wanita yang berasal dari Setapak, Kuala Lumpur ini dalam mendidik anak-anak istimewa.

Tanpa kedua-dua aspek itu, Nurfadzilah Abu Samad, 33, mungkin tidak mampu berdepan dengan pelbagai kerenah dan kesukaran menjadi pendidik kepada kanak-kanak istimewa.

"Saya pernah berputus asa dalam mengajar kanak-kanak istimewa ini dan tanggungjawab yang harus dipikul juga terlalu berat.

"Bayangkanlah, ada pelajar yang baring di luar kelas, ada yang memukul dan menggigit saya kerana tidak memberi perhatian terhadapnya dan pelbagai cabaran lain," kata Nurfadzilah yang memulakan kerjaya sebagai guru pada tahun 1994 di sekolah pendidikan khas cacat pendengaran di Jalan Peel, Cheras sebelum beralih ke Sekolah Menengah Danau Kota, Setapak dua tahun lalu.


NORAZAH Abdul Aziz (kiri) begitu asyik melihat bongkah segi empat pada tangan Cikgu Nurfadzillah.


Tambahnya, cabaran paling berat yang pernah dihadapinya adalah apabila seorang pelajar membuang air besar di dalam kelas.

"Di sinilah kesabaran sebagai guru teruji. Dengan meletakkan diri sebagai seorang pendidik, pertimbangan dan tindakan yang wajar perlu saya dahulukan," katanya yang kini begitu menyayangi kerjaya sebagai guru pendidikan khas itu.

Berdepan dengan pelbagai risiko, beliau memotivasi diri dengan mengingatkan dirinya bahawa rezeki adalah pemberian daripada Allah.

"Adakalanya bidang ini pun ada permainan tersendiri. Adatlah, bukan semua kanak-kanak istimewa dapat melalui fasa perubahan yang cepat.

"Namun, semua itu merupakan cabaran yang harus saya lalui," katanya yang memiliki pengalaman mengajar selama 15 tahun itu.


SEKOLAH Menengah Danau Kota, Setapak yang mempunyai dua aliran iaitu PKPB (pelajar khas) dan aliran perdana (pelajar normal).




Lazimnya menjaga anak istimewa memerlukan kesabaran yang berlipat ganda. Ini kerana mereka mempunyai perangai tersendiri seperti tidak sabar, memberontak, cepat menangis dan mengamuk.

"Tidak kira apa tanggapan orang, ibu bapa harus yakin bahawa anak sindrom Down, hiperaktif, terencat akal, autisme atau gangguan obsesif kompulsif (melakukan sesuatu berulang kali) masih boleh diasuh untuk berdikari.

"Perkembangan anak bermasalah ini lebih baik dan memberangsangkan jika ibu bapa dapat menerima hakikat dan mencari jalan dengan menghantar anak ke sekolah khas secepat mungkin," kata anak sulung daripada empat adik-beradik itu.


PELBAGAI kerenah dapat disaksikan semasa proses pembelajaran dilakukan.


Nurfadzilah memberitahu, jika ada pelajar istimewa yang dirasakan berpotensi, dia akan membawa mereka pulang ke rumah selepas sekolah dan mengajar cara-cara pengurusan diri.

"Setiap kelas mempunyai 10 orang pelajar. Jika ada dua tiga orang yang berpotensi, sama ada dalam pelajaran atau tindak balas pertuturan, saya rasa rugi jika kita biarkan mereka begitu sahaja tanpa mengajarnya berdikari menguruskan diri.

"Ini penting untuk masa depan kanak-kanak tersebut. Apabila besar nanti, berkemungkinan mereka dapat bekerja dan hidup tanpa mengharapkan bantuan orang lain," katanya.


MUHAMMAD Naqiuddin Amran, (kiri) dan Muhammad Shamil Fitri Naim (tengah), pelajar lembam dari aliran PKBP sedang menelaah pelajaran dengan Muhammad Tamam Ibrahim.





Bagaimana dengan sambutan Hari Guru esok?

"Untuk sambutan Hari Guru, saya akan mengajar kanak-kanak ini untuk membuat kad dan kami guru-guru Program Pendidikan Khas Bermasalah (PKBP) akan mengadakan sedikit jamuan bagi meraikan Hari Guru dengan pelajar-pelajar istimewa ini," katanya.

Namun kalau di sekolah biasa, kebanyakan guru akan menerima ucapan, kad dan hadiah daripada muridnya, tetapi bagi guru pendidikan khas mereka terkecuali daripada mendapat keistimewaan tersebut.

"Bagi saya itu semua tidak penting. Apa yang penting ialah pendidikan diberikan buat kanak-kanak istimewa ini biarpun ia memakan masa yang lama.

"Tetapi jika mereka pandai berdikari dan menguruskan diri, itulah hadiah yang tidak ternilai buat saya," katanya.

Bagi Lee Fong Lan, 47, penglibatannya sebagai guru pendidikan khas adalah secara kebetulan.

Lee sebelum ini ialah seorang guru kaunseling yang mengajar di sekolah biasa iaitu di Taman Melati, Kuala Lumpur dan kemudian di Sekolah Menengah Chong Hua, Jalan Gombak, Kuala Lumpur.

"Kerjaya saya sebagai guru pendidikan khas bermula apabila saya mendapat tawaran biasiswa daripada pihak Kementerian Pelajaran untuk menyambung pengajian di peringkat Sarjana Pendidikan Khas di Universiti Malaya selama dua tahun.

"Selepas tamat Sarjana pada tahun 2002, saya mengikuti PKBP di Sekolah Menengah Seksyen Lima, Wangsa Maju selama lima tahun," kata ibu kepada empat orang anak itu.

Ujarnya, selepas mendapat tahu mengenai Program PKBP yang baru dibuka di Sekolah Menengah Danau Kota, Setapak pada tahun 2005, Lee membuat permohonan kerana sekolah tersebut lebih dekat dengan rumahnya.

"Jika mengajar tiga orang kanak-kanak istimewa, ibarat saya mengajar 30 orang. Penatnya tidak dapat digambarkan. Antara pengalaman dan cabaran yang saya hadapi termasuklah ditendang dan diludah oleh kanak-kanak autisme.

"Namun, ia menjadi satu kebanggaan kepada diri saya apabila kanak-kanak autisme itu kini semakin mendengar kata dan berkelakuan baik," katanya.

Meskipun aktiviti-aktiviti pembelajaran di Sekolah Danau Kota, Setapak itu dilihat tidak ubah seperti kelas tadika, ia bukan sesuatu yang mudah untuk 10 orang pembantu dan 22 orang guru mengawal anak istimewa yang berumur antara 14 hingga 20 tahun ini.


Untuk selanjutnya sila rujuk Kosmo! Online

2 comments:

  1. assalammualaikom...

    macam-macam kan kalau cerita yang susah dalam bidang nie habis satu buku rancangan mengajar tak habis lagi. Sabar adalam darah daging guru pk. ditendang ,diludah ,dimaki murid pekara biasa bila emosi murid terganggu atau datang angin ntah dari mana. Bila dia dah ok kita la tempat dia nak bermanja,nak ditanya,nak itu nak ini dan macam2 lagi ada.

    selamat menjadi guru pk yang terbilang kepada pemilik blog.........

    ReplyDelete
  2. thanks cikgu.. KITA BUKAN GURU BIASA.. KITA GURU ISTIMEWA..

    ReplyDelete